J.A.K. bladet

Artikel fra J.A.K.-bladet nr. 2 - 2008

Fedme-epidemi og sundhedsbølge

Der er i øjeblikket to modsatrettede
tendenser i de danske forbrugeres livsstil

Af Mogens Werge, forbrugerpolitisk direktør i COOP Danmark A/S

En stor del af befolkningen kæmper med større og større fedmeproblemer. De spiser forkert og for meget, og de motionerer for lidt. Eksperter taler om en sand fedme-epidemi.
Men samtidig er der en anden del, typisk mere privilegerede, der lever stadig mere og mere sundt. I vores butikker kan vi se, at salget af frugt og grønt er i kraftig vækst. I 2007 solgte vi i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma flere end 10 millioner enheder frugt og grønt, end vi gjorde året før. Og besøger man butikkerne, kan man også se, at frugt og grønt afdelingerne vokser og får større betydning. Vi oplever altså samtidig med fedme-epidemien en sand sundhedsbølge.

Med op imod 5 millioner kunder om ugen i vores butikker og med 1,6 million danskere som ejere af vores virksomhed (i kraft af deres medlemskab af FDB eller brugsforening) føler vi et ansvar for, at flere danskere kan komme til at leve sundere.

I praksis betyder det, at vi har et stort udvalg af velsmagende produkter inden for frugt og grønt, fedtfattige varer, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter. Og vi gør det ved at give information til kunderne, der giver dem kvalificeret grundlag til at træffe deres egne beslutninger. Det sidste har vi historisk tradition for - tænk blot på Madpyramiden, som vi lancerede i begyndelsen af 1970erne.

Mange veje til sundere varer
Vores forskellige kæder gør på hver sin måde en indsats for at fremme sundheden:

  • Fakta markedsfører sig som Danmarks sunde discountkæde med udvidet frugt og grønt udvalg, kampagner for udvalgte områder som citrus, tomater og fjerkræ, samarbejde med ”6 om Dagen” og med Fødevarestyrelsen om fuldkornsprodukter.
     
  • Irma har fjernet slik fra kasselinien, stoppet multisalg af sodavand og konfekture og har stort udvalg og salg af fisk, fjerkræ, frugt og grønt.
     
  • SuperBrugsen har store frugt og grønt afdelinger, gennemfører en række kampagner for at fremme salget af økologiske varer og giver opskrifter på ernæringsrigtige retter.
     
  • Kvickly udvider frugt og grønt afdelingerne, udvider udvalget af økologi, etablerer Danmarks største økologiafdelinger og sælger fitness-abonnementer.
     
  • Dagli´Brugsen markedsfører det største udvalg af frisk frugt og grønt i lokalområderne og markedsfører det massivt i tilbudsaviserne.
     

Der gøres altså meget på mange forskellige fronter for sundheden. Alligevel er der altså et voksende fedmeproblem hos en del af befolkningen.

Sænk momsen
Det kan virksomheder som vores ikke løse alene. Her bør der sættes ind på to fronter fra samfundets side:

  1. Information. Indsatsen skal i højere grad målrettes mod den del af befolkningen, der har problemerne.
     
  2. Priserne. Uden at det er videnskabeligt bevist, er der en social slagside. Det er altså den del af befolkningen, der har færrest penge til rådighed, som lever mest usundt. Derfor vil en reduktion af momsen på frugt og grønt være en naturlig hjælp, så de sunde varer bliver billigere.

I de kommende år vil der komme endnu mere fokus på sundhed. Det vil ske med stadig mere debat i medierne, og detailhandelen vil i højere grad konkurrere på at profilere sig sundt.

Der er dem, der mener, at det er den enkelte, der er ansvarlig for, hvad man selv putter i munden. Men jeg tror ikke, at det er klogt, hvis handlen placerer ansvaret alene hos forbrugeren.

I Coop vil vi i hvert fald ikke begå samme fejl, som tobaksindustrien gjorde en lang periode, og fralægge os alt ansvar. Vi vil være i front, når det handler om at gøre det lettere for danskerne at leve sundere: Vi vil give kunderne information, så de har et kvalificeret grundlag at træffe deres egne valg på, når de handler i vore butikker. Vi vil sammen med vores leverandører udvikle nye og mere velsmagende frugt og grønt produkter som eksempelvis de små skrællede gulerødder, vi lancerede sidste år målrettet børn som sundt slik. Det er blevet en kæmpesucces, som viser, at der er stor forbrugerinteresse for sunde varer, der er nemme, og som smager godt.

Men staten må også gå ind og gøre en indsats og sænke momsen på de sunde varer, så den sociale skævvridning, der er det store problem nu, kan reduceres. Så bliver det sundt forår for alle.
 

J.A.K. bladet